4 tips för att kickstarta skolterminen

2015

Nytt skolår, nya rutiner; det är dags att bli mönsterelev. För mig har hösten alltid symboliserat nystart och ny energi. Tänkte därför dela med mig av mina bästa pluggtips för att klara årets skolarbete på ett enklare sätt! 
 
King Philip Came Over For Good Soup (Kingdom Phylum Class Order Family Genus Species) – små minnesramsor är helt fantastiska. Kommer aldrig glömma vissa av biologiramsorna som vi fick lära oss. 
 
Bli en mästare på anteckningar – hitta ett system för anteckningar som funkar för dig, gör dina egna förkortningar (w/ = with, w/o = without) och håll dig till dem. På så sätt vet du alltid vad dina gamla anteckningar betyder!
 
Kicka igång en presentation – låt en kompis ställa en fråga (som du förberett svaret på) när du håller en presentation. Det gör att du dels framstår som kunnig, och känner dig mer säker i presentationen. 
 
Planera, planera, planera – Hade jag inte planerat ordentligt hade jag aldrig lyckats lära mig 160 sidor biolog, 200 sidor psykologi och runt 400 sidor matte. Skriv ner allt du behöver lära dig och till när, sen kan du börja beta av. Personligen undviker jag att detaljplanera (t.ex. måndag kapitel 2 matte + sida 10-23 biologi) eftersom att det stressar mig, men jag har alltid en lista på vad jag måste läsa och hur mycket varje dag. 
Den glädjen jag upplevde över det beskedet är svår att beskriva. Så lättad!







 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?